Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 maart 2017

Hennie Keijzer – Van der Heiden viert 106de verjaardag

OEGSTGEEST > Op vrijdag 24 februari vierde Hennie Keijzer – Van der Heiden het feit, dat ze de 106-jarige leeftijd bereikt had. Ze genoot in Wijckerslooth volop van de aanwezigheid van haar familie en liet zich de taart goed smaken. Loco-burgemeester Wendelien Tönjann kwam haar namens de gemeente de hartelijke felicitaties toewensen. De jarige genoot volop.

In haar geboortejaar, 1911, was er nog geen wereldoorlog geweest; die begon drie jaar later. Nieuwsgebeurtenissen van dat jaar waren onder meer de Amerikaan Eugene Ely, die als eerste met een dubbeldekkervliegtuig op het dek van een schip landde. Dina Sanson wordt geïnstalleerd als eerste Nederlandse politievrouw en de Indy 500 wordt voor het eerst verreden. Enkele dagen later wordt de Titanic te water gelaten, waarna deze op 15 april 1912 weer zonk. Keijzer heeft ook nog de kroning van koning George V van het Verenigd Koninkrijk meegemaakt, net als de ontdekking van de Inca-stad Machu Picchu.

Als jongedame raakte ze smoorverliefd op Wim Keijzer, met wie ze ging trouwen. Samen kreeg het echtpaar vijf kinderen en dat leidde weer tot 11 kleinkinderen en maar liefst 24 achterkleinkinderen. Een groot deel van haar leven woonde Keijzer-Van der Heiden in Sassenheim; daar is ze dan ook een bekend persoon. Niet dat ze daar iets om geeft. Gevraagd naar hoe ze zich voelt, laat de 106-jarige weten: ,,Ik vind het het mooiste, dat mijn familie hier is. Daar geniet ik van.'' Ze krijgt nog even een warme knuffel van kleindochter Daphne (13) en vervolgt: ,,Ik houd van bezoek en vaak gaan we dan rummicuppen. Ik win nog regelmatig!''

Het oud worden zit in haar genen, want haar vader is ook 94 jaar geworden. Een echte prestatie vindt ze het niet: ,,Ouder worden gaat vanzelf. Je moet gewoon positief blijven denken.'' De dagen vult Keijzer met bloemschikken, breien en zingen: ,,Ik zing graag, het maakt niet uit welk lied.'' Nog altijd leest ze dagelijks de krant: ,,Soms is de wereld goed en soms slecht. Mijn advies aan de wereld? Help elkaar!''


Joep Derksen